شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پيام‌رسان‌ها در عربستان آزاد مي‌شوند؟

پيام رسان هاي موبايلي

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰


بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، عربستان سعودي بدنبال ملغي کردن ممنوعيت استفاده و برقراري تماس از طريق اپليکيشن‌هايي نظير اسکايپ، فيس بوک مسنجر، واتس اپ و وايبر است.

وايمکس نيوز- به نقل از اسپوتنيک، قرار بود چهارشنبه گذشته (20 سپتامبر) عربستان سعودي ممنوعيت برقراي تماس با استفاده از اپليکيشن‌هايي نظير اسکايپ، واتس‌اپ، فيس‌بوک مسنجر و وايبر را ملغي اعلام کند.

اين خبر براي بسياري از کاربران عربستاني و متخصصان شبکه و همچنين تاجران در اين کشور خبر خوشايندي به شمار مي رود اما براي اپراتورهاي تلفن همراه و مخابرات اين کشور خبر چندان خوبي نبود چراکه طبق اين قانون، از اين پس کاربران براي برقراري تماس از امکانات تماس رايگاني که توسط اين برنامه‌ها ارائه مي شود، استفاده خواهند کرد. 

عربستان قرار بود روز چهارشنبه رفع فيلترينگ و ممنوعيت استفاده از اين پيام رسان‌ها را اجرايي کند، اما روز بعد از آن، پنج شنبه، گزارش ها حاکي از آن بود که همچنان اين اپليکيشن ها در عربستان فيلتر بوده و يا قابليت برقراري تماس آنها ممنوع است.

اسکايپ، به‌عنوان پيام‌رسان محبوب مايکروسافت، فيس‌بوک مسنجر، واتس‌اپ و همچنين پيام رسان وايبر در کشورهاي خاورميانه از جمله پيام رسان‌ها و شبکه‌هاي ارتباط جمعي بسيار محبوب و پرکاربرد به حساب مي آيند.

مقامات مسئول عربستان مي گويند استفاده از اين اپليکيشن ها به دليل زير پا گذاشته شدن قوانين و مقررات مخابراتي و ارتباطي اين کشور ممنوع اعلام شده بود و بسياري از برنامه‌هاي برقراي تماس در اين کشور نيز به همين دليل فيلتر بودند.

از آنجا که پيام‌رسان‌ها و اپليکيشن‌هاي ارتباط جمعي نظير اسکايپ، واتس‌اپ و فيس بوک در پيدايش، ظهور و توسعه بهار عربي نقش بسيار پررنگي داشتند و موجب سرنگوني حکومت‌هاي ديکتاتوري در ليبي، مصر و تونس شده‌اند، عربستان همواره از محبوبيت و گسترش اين برنامه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي در واهمه بوده است.

عربستان تحت تاثير کاهش شديد قيمت نفت، در ماه‌هاي اخير همواره بدنبال گشترش فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي غير نفتي خود بوده است و هم اکنون تحت فشارهاي فزاينده‌اي از جانب طرف‌هاي اقتصادي خود بوده و بدين ترتيب درصدد است موجبات رشد اقتصادي کشورش را با استفاده گسترده از شبکه هاي اجتماعي فراهم بياورد.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو